مطلب وبلاگ

ماساژ  ورزشی (ابن سینا)

ماساژ ورزشی

ماساژ  ورزشی در نوشته های ابوعلی سینا (ابن سینا)

ماساژ ورزشی : ابن سینا مبحث ماساژ دادن را در فصل سوم از تعلیم دوم و از فن سوم کتاب قانون آورده است. این تعلیم به ورزش اختصاص دارد و ابن سینا بحث ماساژ دادن را در موضوع ورزش مورد بررسی قرار داده است.

این تقسیم بندی پیش از ابن سینا نیز رایج بوده است چنانکه اخوینی نیز از ماساژ دادن در مبحث ریاضت یا ورزش یاد کرده است.

ماساژ ورزشیابن سینا می گوید که کسی که می خواهد ورزش کند ابتدا باید مواد دفعی روده و مثانه را کاهش دهد و بعد به ورزش بپردازد. قبل از حرکات بدنی، تن خود را ماساژ دهد تا نشاط به غریزه و فراخی به منافذ سطح بدن روی آورد.

متخصصان طب ورزشی نیز به این مساله اذهان دارند.

در علم ماساژ ورزشی نیز همین گفته های ابن سینا عملی می شود. به گفته محققان، ماساژ شیوه ای است که برخی از مربیان برای عملکرد بهتر ورزشکار از آن استفاده می کنند. برای مثال مربی یا ماساژور ممکن است به دلایل مختلف شانه های ورزشکار خود را پیش از مسابقه ورز دهد.

مربی ممکن است سعی کند عضلات را گرم، گردش خون را افزایش و تنش عضلات را برطرف کند یا اضطراب پیش از مسابقه را کاهش دهد.

نوشته های این محققان می تواند تعبیری از گفته های ابن سینا باشد که ایجاد نشاط و فراخی منافذ می تواند موجب افزایش گردش خون و کاهش اضطراب شود.

فصل چهارم همین تعلیم به ماساژ اختصاص دارد.

به گفته متخصصان هدف از ماساژ پیش از مسابقه کمک به آماده شدن و سازگاری برای تمرین است و ماساژ سبب گرم شدن ورزشکار می شود.

ماساژ گردش خون در عضله ها را افزایش، انعطاف پذیری را حفظ و از آسیب جلوگیری می کند. ورزشکاران بیشتر برای ماساژهای اندام های خاص مانند کشش تاندون و عضلات درخواست می دهند و به دنبال ماساژ کامل نیستند.

ماساژ ورزشیعملکرد ماساژ

به گفته ابن سینا هدف از ماساژ دادن متراکم کردن بدن های متخلخل (بدن هایی که اجزایش به هم جوش نخورده اند) و سخت کردن اندام های نرم و تخلخل بخشیدن به اندام های متراکم و نرم کردن اندام های سخت است.

متخصصان علم ماساژ ورزشی بر این باورند که اگر ماساژ ورزشی به صورت ماهرانه اجرا شود می تواند قابلیت عملکردی ورزشکار را از سه طریق افزایش دهد.

1-بهینه سازی عوامل عملکردی:

بدین معنی که با انجام ماساژ ورزشی سلامت عضلات و بافت های همبند، دامنه حرکتی طبیعی، انرژی زیاد و تمرکز به حداکثر می رسد و از سوی دیگر عوامل منفی مانند اختلال در عملکرد عضلات کاهش می یابد.

2-کاهش احتمال اسیب:

با انجام ماساژ بدن ورزشکار گرم شده و برای انجام تمرینات و یا مسابقات آمادگی بهتری یافته و مهمتر آنکه احتمال آسیب دیدگی بسیار کاهش می یابد.

3-حمایت از روند ترمیم در بافت های نرم:

بدین معنا که با انجام ماساژ ورزشی بافت های نرم بهبود می یابد.

ماساژ منظم و پی در پی می تواند باعث قوی تر شدن و بهبود مکانیزم کل بدن شود و همچنین از جراحات و فشارهای مضر که می توانند به علت تنش زیاد و هرگونه ضعف ساختاری در بدن ایجاد شوند پیشگیری کند.

مقایسه تحقیقات علمی جدید در علم ورزش و نوشته های ابن سینا بیانگر شباهت بین آنهاست که اهمیت تحقیقات ابن سینا را در بیش از هزار سال پیش نشان می دهد.

ماساژ ورزشیزمانبندی ماساژ برای ورزشکاران

در علم ماساژ، زمانبندی ماساژ برای ورزشکاران به سه زمان اصلی تقسیم می شود.

  1. ماساژ پیش از تمرین یا مسابقات
  2. ماساژ در بین مسابقه
  3. ماساژ پس از تمرین یا مسابقه

ابن سینا در مورد ماساژ دادن در حین تمرین و مسابقه نیز دستورالعمل های جالب و مفیدی دارد. وی می گوید که افرادی که در ورزش بسیار پیشرفته هستند، در میان ورزش نیز به حبس کردن نفس می پردازند و گاهی نیز ماساژ آرامش دهنده را در وسط ورزش انجام می دهند. چنین کسانی که منظورشان از ماساژ دادن گرفتن نیرو است، به ماساژ دراز مدت در چنین حالتی نیاز زیادی ندارند. بدیهی است که ورزشکار با حالت خستگی و نیروی خود بسیار آشناست و نمی خواهد تمام حرکات ماساژ پایانی را انجام دهد بلکه وقتی احساس نوعی خستگی کرد تن خود را به نرمی با روغن ماساژ می دهد.

به گفته متخصصان زمانی که نیاز است ورزشکار برای چند بار طی یک دوره 1 یا 2 روزه مانند مسابقه دو و یا طی یک دوره چند روزه مانند مسابقه دوچرخه سواری به رقابت بپردازد، ماساژ ورزشی بین مسابقه می تواند به بازگشت ورزشکار به حالت اولیه و نیز به آماده سازی او کمک کند. جالب آنکه به گفته این افراد زمان این ماساژ باید کوتاه و انجام ماساژ ملایم باشد آنچه که ابن سینا به آن اشاره دارد.

 

 

پاسخ دهید

error: !!کپی نه شرمندم